Grensovergangen met eigen auto

Met je eigen wagen verschillende landen doorkruisen, buiten de EU en buiten de ‘groene kaart’- zone, is niet eenvoudig. Net zoals elk land een eigen Visa procedure heeft, heeft elk land ook zijn eigen regels voor een voertuig binnen te brengen. Hieronder een overzichtje van hoe het ons vergaat.

Bulgarije (EU) – Turkije

Overgang: Kapitan-Andreeva
Wanneer: Maart 2019
Tijd: 40 minuten (op een zaterdag, rond 11u)

Buitenrijden Bulgarije (EU): Enkel paspoortcontrole.

Grensovergang Turkije: Goed georganiseerd, er staat duidelijk aangegeven wat je dient voor te leggen.
Nodige documenten:

  • Identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort)
  • Visa (Elektronisch aan te vragen en uit te printen)
  • Kentekenbewijs voertuig (Indien bedrijfswagen: bewijs van toestemming van het bedrijf of bewijs dat je eigenaar bent van het bedrijf)
  • Autoverzekering (Bij ons nog op de Groene kaart)

Bagage controle: Nee, enkel even de kofferdeuren open.
Algemeen: Vlotte overgang, professionele douaniers, geen onnodige controles.

Turkije – Georgië

Grensovergang: Sarp
Wanneer: April 2019
Tijd: 1 uur (op een woensdag, rond 11u)

Buitenrijden Turkije: Slechts 1 persoon, de chauffeur, mag bij de auto blijven. De andere passagiers moeten via de voetgangerzone de grens over. Je ziet elkaar pas terug na de Turkse grens, in het ‘niemandsland’ voor Georgië.

Grensovergang Georgië: Snel en duidelijk, zonder teveel boe en ba.
Nodige papieren:
– Identiteitsbewijs (ID-kaart/paspoort)
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Verplicht aan te schaffen via het ‘Compulsory Insurance Center’ (www.tpl.ge). Het officiële loket bevindt zich op 11 km van de grensovergang (coördinaten 41.59961, 41.60832), juist voor Batoemi. De loketbediende spreekt Engels en je kan met de kaart betalen. Je hebt je paspoort en kentekenbewijs nodig. Dit duurt nog geen 15 minuten. Prijzen Auto: 15 dagen = 30 GEL // 30 dagen = 50 GEL// 90 dagen = 90 GEL. Prijzen Moto: 15 dagen = 20 GEL // 30 dagen = 35 GEL// 90 dagen = 70 GEL.
Bagage controle: Enkel even de koffer open.
Algemeen: Op het eerste oog nogal chaotische grensovergang maar al bij al gaat het vlot. Je bent Georgië sneller binnen dan Turkije buiten.

Georgië – Rusland

Grensovergang: Dariali (Kazbegi)/Vierkhnii Lars
Wanneer: Mei 2019
Tijd: 5u (Op een woensdag, om 7u20)

Buitenrijden Georgië: Vlot, enkel paspoortcontrole en kentekenbewijs van de auto.

Grensovergang Rusland: Om 7u30 beginnen we aan te schuiven voor de grensovergang met Rusland, deze ligt zo een 3km verder. Twee uur staan we in een accordeon-file tot we aan de uiteindelijke eerste controle komen. Deze verloopt ‘relatief’ vlot: de papieren (paspoort, visa, rijbewijs, kentekenbewijs) worden nagekeken en ze controleren de binnenkant van de auto grondiger dan aan de vorige grensovergangen. We moeten zelfs de tent openen. Dit allemaal met de nodige gebarentaal en Google Translate, want maar enkele douaniers kennen een beetje Engels. Maar al bij al ging dit deel verbazend goed. We moeten nog juist de auto ‘tijdelijk importeren’. En dit blijkt een soep.. Eenmaal de eerste controle voorbij worden we aan ons lot over gelaten. Een mede toerist springt ons te hulp. We moeten nog een ‘Customs Declaration’-formulier invullen, deze vinden we in een bijgebouw, maar enkel in het Russisch. Er hangt een Engelstalig voorbeeld die we als vertaling gebruiken. Dit document dien je tweevoudig in te vullen. Hierna wachten we 2u30 aan het loket. Het gaat gewoon tergend traag, er stond 5 man voor ons in de rij.
Nodige papieren:
– Paspoort
– Visa
– Kentekenbewijs voertuig
– Rijbewijs (Europees volstond)
– ‘Migration Card’ (Krijg je aan de 1e controle, vul je hier in)
– ‘Customs Declaration’-formulier (Zelf te ‘zoeken’ in bijgebouw en in tweevoud in te vullen)
Autoverzekering: Verplicht. Direct na de grens heb je enkele loketten (‘Brokers’) en enkele kilometers verderop, in containers, zitten ook nog enkele bedrijfjes. Wij kozen voor de optie direct na de grens. We betaalde 2600 Roebel of 36€ (voor een bedrijfsauto, 3200 Roebel voor een particuliere auto) voor 30 dagen. Dit was cash te betalen en kan je aan de geldautomaat ernaast afhalen. Misschien iets duurder dan de optie in de containers maar het zag er ook betrouwbaarder uit.
Bagage controle: Grondiger dan aan andere grensovergangen. Er wordt onder en boven de auto gekeken. De koffers en de tent op het dak moesten open.
Algemeen: Het gaat traag, ondanks dat er veel officiers aanwezig zijn. Begin vroeg is de boodschap en schuif zo snel mogelijk aan bij het loket om de auto te importeren.