Grensovergangen met eigen auto

Met je eigen wagen verschillende landen doorkruisen, buiten de EU en buiten de ‘groene kaart’- zone, is niet eenvoudig. Net zoals elk land een eigen Visa procedure heeft, heeft elk land ook zijn eigen regels voor een voertuig binnen te brengen. Hieronder een overzichtje van hoe het ons vergaat.

Bulgarije (EU) – Turkije

Overgang: Kapitan-Andreeva
Wanneer: Maart 2019
Tijd: 40 minuten (op een zaterdag, rond 11u)

Buitenrijden Bulgarije (EU): Enkel paspoortcontrole.

Grensovergang Turkije: Goed georganiseerd, er staat duidelijk aangegeven wat je dient voor te leggen.
Nodige documenten:

  • Identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort)
  • Visa (Elektronisch aan te vragen en uit te printen)
  • Kentekenbewijs voertuig (Indien bedrijfswagen: bewijs van toestemming van het bedrijf of bewijs dat je eigenaar bent van het bedrijf)
  • Autoverzekering (Bij ons nog op de Groene kaart)

Bagage controle: Nee, enkel even de kofferdeuren open.
Algemeen: Vlotte overgang, professionele douaniers, geen onnodige controles.

Turkije – Georgië

Grensovergang: Sarp
Wanneer: April 2019
Tijd: 1 uur (op een woensdag, rond 11u)

Buitenrijden Turkije: Slechts 1 persoon, de chauffeur, mag bij de auto blijven. De andere passagiers moeten via de voetgangerzone de grens over. Je ziet elkaar pas terug na de Turkse grens, in het ‘niemandsland’ voor Georgië.

Grensovergang Georgië: Snel en duidelijk, zonder teveel boe en ba.
Nodige papieren:
– Identiteitsbewijs (ID-kaart/paspoort)
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Verplicht aan te schaffen via het ‘Compulsory Insurance Center’ (www.tpl.ge). Het officiële loket bevindt zich op 11 km van de grensovergang (coördinaten 41.59961, 41.60832), juist voor Batoemi. De loketbediende spreekt Engels en je kan met de kaart betalen. Je hebt je paspoort en kentekenbewijs nodig. Dit duurt nog geen 15 minuten. Prijzen Auto: 15 dagen = 30 GEL // 30 dagen = 50 GEL// 90 dagen = 90 GEL. Prijzen Moto: 15 dagen = 20 GEL // 30 dagen = 35 GEL// 90 dagen = 70 GEL.
Bagage controle: Enkel even de koffer open.
Algemeen: Op het eerste oog nogal chaotische grensovergang maar al bij al gaat het vlot. Je bent Georgië sneller binnen dan Turkije buiten.

Georgië – Rusland

Grensovergang: Dariali (Kazbegi)/Vierkhnii Lars
Wanneer: Mei 2019
Tijd: 5u (Op een woensdag, om 7u20)

Buitenrijden Georgië: Vlot, enkel paspoortcontrole en kentekenbewijs van de auto.

Grensovergang Rusland: Om 7u30 beginnen we aan te schuiven voor de grensovergang met Rusland, deze ligt zo een 3km verder. Twee uur staan we in een accordeon-file tot we aan de uiteindelijke eerste controle komen. Deze verloopt ‘relatief’ vlot: de papieren (paspoort, visa, rijbewijs, kentekenbewijs) worden nagekeken en ze controleren de binnenkant van de auto grondiger dan aan de vorige grensovergangen. We moeten zelfs de tent openen. Dit allemaal met de nodige gebarentaal en Google Translate, want maar enkele douaniers kennen een beetje Engels. Maar al bij al ging dit deel verbazend goed. We moeten nog juist de auto ‘tijdelijk importeren’. En dit blijkt een soep.. Eenmaal de eerste controle voorbij worden we aan ons lot over gelaten. Een mede toerist springt ons te hulp. We moeten nog een ‘Customs Declaration’-formulier invullen, deze vinden we in een bijgebouw, maar enkel in het Russisch. Er hangt een Engelstalig voorbeeld die we als vertaling gebruiken. Dit document dien je tweevoudig in te vullen. Hierna wachten we 2u30 aan het loket. Het gaat gewoon tergend traag, er stond 5 man voor ons in de rij.
Nodige papieren:
– Paspoort
– Visa
– Kentekenbewijs voertuig
– Rijbewijs (Europees volstond)
– ‘Migration Card’ (Krijg je aan de 1e controle, vul je hier in)
– ‘Customs Declaration’-formulier (Zelf te ‘zoeken’ in bijgebouw en in tweevoud in te vullen)
Autoverzekering: Verplicht. Direct na de grens heb je enkele loketten (‘Brokers’) en enkele kilometers verderop, in containers, zitten ook nog enkele bedrijfjes. Wij kozen voor de optie direct na de grens. We betaalde 2600 Roebel of 36€ (voor een bedrijfsauto, 3200 Roebel voor een particuliere auto) voor 30 dagen. Dit was cash te betalen en kan je aan de geldautomaat ernaast afhalen. Misschien iets duurder dan de optie in de containers maar het zag er ook betrouwbaarder uit.
Bagage controle: Grondiger dan aan andere grensovergangen. Er wordt onder en boven de auto gekeken. De koffers en de tent op het dak moesten open.
Algemeen: Het gaat traag, ondanks dat er veel officiers aanwezig zijn. Begin vroeg is de boodschap en schuif zo snel mogelijk aan bij het loket om de auto te importeren.

Georgië – Armenië

Grensovergang: Sadakho – Bagratashen
Wanneer: 20 juni 2019
Tijd: 1 uur

Buitenrijden Georgië: Enkel de chauffeur mag bij de auto blijven. De andere passagiers gaan via de voetgangersterminal. Snelle paspoortcontrole en autopapieren, nog geen 10 minuten.

Grensovergang Armenië: Passagiers gaan via de voetgangersterminal, enkel paspoortcontrole. Chauffeur gaat met de auto door de controle: snelle check van de auto, paspoort van de chauffeur en het kentekenbewijs. Hierna parkeer je de auto en dien je nog een ‘Customs declaration’-formulier te gaan halen/kopen en een autoverzekering te kopen. Daarna kan je het terrein, via een slagboom aan het einde van de parking, verlaten. Het ‘Custom declaration’-formulier regel je binnen, in het gebouw links. Je dient eerst het formulier te betalen: 9450 Dram CASH te betalen aan de Araratbank, deze bevindt zich hier ook binnen. De ATM voor cash af te halen bevindt zich echter VOOR de paspoortcontrole. Je haalt dus best al cash af voor je Armenië binnen komt. Of je vraagt aan een officier om met je mee terug over de grens te gaan naar de bankautomaat. Met het betaalbewijs van de Araratbank ga je naar de ‘Custom Inspector’, deze stelt het ‘Custom declaration’-forlulier op. De autoverzekering kan je kopen aan je rechterkant (cfr. autoverzekering).
Nodige papieren:
– Paspoort
– Kentekenbewijs voertuig
– Custom declaration-formulier (Binnen, in gebouw links)
– Autoverzekering (Buiten, gebouwtje rechts)
Autoverzekering: Aan de rechterkant bevindt zich een gebouwtje met enkele loketten van verschillende verzekeringsmaatschappijen. Ze wijzen je zelf iemand toe. De eerste prijs die ze voorstellen is veel te hoog. Je moet zelf een tegenvoorstel doen. Ons eerste aanbod voor een 4×4 voor 15 dagen was 23000 Dram, hierna schreven wij 10000 Dram op, waarna het tegenbod 11000 Dram was. Hierop zijn we ingegaan.
Bagage controle: Enkel de deuren van de auto even opendoen. 
Algemeen: Zeer vlot en redelijk duidelijk, de douaniers helpen je verder als je iets niet vindt.

Armenië – Iran

Grensovergang: Agarak – Norduz
Wanneer: 10 juli 2019 om 11u
Tijd: 4 uur

Buitenrijden Armenië: Direct bij het binnenrijden van het douaneterrein worden de autopapieren gecontroleerd. Hierna moeten passagiers via de voetgangerszone de grens over en hun paspoort laten afstempelen. De chauffeur laat binnen het document van tijdelijke import van de wagen aftekenen en gaat daarna terug naar de auto. Zijn paspoort wordt aan een loket buiten afgestempeld. Chaotische sfeer.

Grensovergang Iran: Het eerste deel was duidelijk: laat je paspoort en visa registreren/scannen in de ‘Passengers Hall’. Het tweede deel, de auto tijdelijk importeren, was een ander verhaal. We werden doorgestuurd naar de ‘Commercial Hall’, hier moesten we kopies nemen van zowat al onze documenten en werd ons Carnet afgestempeld. So far so good, maar hierna was het chaos. Voor we het terrein konden verlaten moest onze nummerplaat nog ingegeven worden in het systeem. Dit lukte maar dit zagen ze niet in het systeem aan de uitgang. Na heel veel over en weer gaan tussen de twee loketten konden we dan toch gaan. Wij hadden het geluk dat we een Iraanse vriend hebben die naar de grens is gekomen om te helpen en te vertalen. Zo duurde het Iraanse gedeelte ‘maar’ 3u, anders was dit zeker het dubbele geweest.
Note: Wij kregen ook een document mee voor de lokale politie in Jolfa om een tijdelijke Iraanse nummerplaat aan te vragen. Dit zou nodig zijn omdat buitenlandse nummerplaten niet in hun systeem ingegeven kunnen worden bij een overtreding. De nummerplaat dient terug ingeleverd te worden voordat je Iran verlaat. Het was echter donderdagochtend en de lokale politie in Jolfa sloot om 12u. We kregen de procedure niet tijdig afgerond, hierdoor zouden we moeten wachten in grensstad Jolfa tot zaterdag. Dit zagen we niet zitten en dus hebben we de procedure stopgezet. Voorlopig zonder problemen.
Nodige papieren:
– Paspoort
– E-visa
Carnet de passage en Douane
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Deze regelde we in Jolfa, een grensstad 50km verderop. We verzekerde ons bij Moein Car Insurance, er zijn meerdere kantoren in de stad. De procedure duurde ongeveer 30min. Wij betaalde ongeveer 50$ voor een 4×4 voor 30 dagen (we betaalde in Iraanse Rial).
Bagage controle: Aan de Armeense kant even binnengekeken. Aan de Iraanse kant is de auto niet bekeken. Hier hebben we enkel moeten verklaren dat we geen dieren of alcohol aan boord hadden.
Algemeen: Chaos aan beide kanten.

Iran – Turkmenistan

Grensovergang: Sarahks
Wanneer: woensdag 21 augustus 2019 om 12h10
Tijd: 3u

Buitenrijden Iran: Verrassend vlot, de douaniers weten goed hoe het Carnet werkt en laten je niet onnodig wachten. Geen vragen gehad over de tijdelijke nummerplaat die we niet hadden.

Grensovergang Turkmenistan: Veel stapjes (desinfectiebad, X-Ray auto, doktersbezoekje, administratie) maar de douaniers helpen je door het proces. Elke stap kost ook de nodige dollars, zie lijstje hieronder. De douaniers duiden de weg aan die je moet volgen op een kaartje en je krijgt ook een gps mee (niet nagekeken bij het buitenrijden..).
Kost:
– Visa aanvraag (per persoon): 10 dollar
– Visa afhalen (per persoon): 45 dollar
– Visa ophalen in andere ambassade dan aanvraag (per persoon): 10 dollar
– Toeristentaks (per persoon): 10 dollar
– Gebruik van de grensbrug: 10 dollar
– Desinfectiebad: 1 dollar
– Binnenkomst en transit: 30 dollar
– Benzine compensatie taks: 21 dollar
– Autoverzekering: 35 dollar
– Gps installatie: 10 dollar
– Verwerken van de documenten: 5 dollar
– Verwerkingskost betalingen: 10 dollar
Totaal: 272 dollar
Nodige papieren:
– Paspoort
– Visa
– Kentekenbewijsvoertuig
Autoverzekering: Verplicht en geregeld door de douaniers (via de staat), 35 dollar voor auto.
Bagage controle: Redelijk grondig maar niet heel de auto moeten uitladen.
Algemeen: Veel (belachelijke) betalingen en het gaat traag aan de Turkmeense kant.

Turkmenistan – Oezbekistan

Grensovergang: Farab
Wanneer: 23 augustus 2019 om 9u40
Tijd: 2u

Buitenrijden Turkmenistan: Paspoorten laten afstempelen, de gps terug geven, autocontrole, goed voor een uurtje werk.

Grensovergang Oezbekistan: Redelijk vlot proces: paspoortstempel, auto tijdelijk laten importeren en een verklaring van wat je binnenbrengt (geld, drones,..). Mannen moeten ook de foto’s op hun gsm laten zien, porno is verboden. Niets moeten betalen.
Nodige papieren:
– Paspoort
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Niet verplicht, kan je afsluiten in de grotere steden. De locaties staan in de app IOverlander.
Bagage controle: De auto wordt even bekeken en er wordt gevraagd welke medicatie je bij hebt. Onze standaard EHBO (Dafalgan, Ibuprofen, beetje Antibiotica, de pil, …) was geen probleem.
Algemeen: Vlot.

Oezbekistan – Tadzjikistan

Grensovergang: Sarazm – Djartepa
Wanneer: Dinsdag 27 augustus 2019 om 10u30
Tijd: 1u30

Buitenrijden Oezbekistan: Simpel maar ze doen het zeer rustig aan. Paspoort laten afstempelen, kleine autocontrole en een exit ‘declaration’ invullen.

Grensovergang Tadzjikistan: Uitermate vlot, we stonden versteld. Paspoort stempel en visa check, banden desinfectie, tijdelijke importeren van de auto en 25 dollar wegentaks. Het duurde alles samen nog geen 40 minuten. De auto werd niet gecontroleerd. Het was hier ook zeer rustig.
Nodige papieren:
– Paspoort
– E-Visa (geprint of digitaal)
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Niet verplicht. Je kan een afsluiten in Dushanbe, de details hierover vind je in de app IOverlander.
Bagage controle: Niet gebeurd.
Algemeen: Zeer rustige grensovergang die zeer vlot gaat.

Tadzjikistan – Kirgizië

Grensovergang: Kyzyl-Art
Wanneer: Dinsdag 10 september om 15u30
Tijd: 1u (inclusief 20 km rijden tussen de 2 grensposten) Buitenrijden

Buitenrijden Tadzjikistan: Afgeven van douanedocument van de auto en exit stempel laten zetten in paspoort. Geen betalingen.

Grensovergang Kirgizië: Stempel in paspoort en duoanedocument laten opstellen voor de auto. Geen betalingen.
Nodige papieren:
– Paspoort
– Kentekenbewijs voertuig
Autoverzekering: Verplicht, af te sluiten in Osh of Bishkek (verzekeringkantoor te vinden op IOverlander).
Bagage controle: Niet.
Algemeen: Zeer vlotte procedure. Zeer rustige grensovergang. De weg is in slechte staat. Er is niets van faciliteiten aan de grens zelf (geen verzekeringskantoor, geen atm, geen geldwisselaars,..).

Kirgizië – Oezbekistan

Grensovergang: Dostyk (Dustlyk)
Wanneer: Donderdag 12 september om 14u20
Tijd: 1u50min

Buitenrijden Kirgizië: Snel, je mag de vrachtwagens inhalen. Stempel in paspoort en douanedocument afgeven. Kleine autocontrole.

Grensovergang Oezbekistan: Lang wachten in niemandsland. Paspoort afstempelen, grondige autocontrole en opstellen douanedocument. Drones niet toegelaten. Basic medicatie is oké.
Nodige papieren:
– Paspoort
– Kentekenbewijsvoertuig
Autoverzekering: Niet verplicht, kan je afsluiten in de grotere steden. De locaties staan in de app IOverlander.
Bagage controle: Zeer grondig. Moterkap open, kastjes open, boxen op het dak open..
Algemeen: Het gaat langzaam maar het wijst zichzelf uit. Geen betalingen.